Pages

Subscribe:

31 May 2009

Penanti yang dinantikan

Salam Bloggers.

Selesai sudah episod pilihanraya yang sengaja dibuat oleh pihak pembangkang. Oleh kerana tidak suka kepada Fairus maka disuruhnya letak jawatan, kesian dia. Itu lah nasib yang diterima oleh Fairus akibat kerakusan kuasa seorang manusia. Setelah selesai pilihanraya maka ini lah keputusannya :

N12: PENANTI : (Jumlah Pengundi)15,384
1. Mansor Othman (PKR) 6,052 undi
2. Aminah Abdullah (Bebas) 392 undi
3. Nai Khan Ari a/l Nai Keow (Bebas) 494 undi
4. Kamarul Ramizu Idris (Bebas) 56 undi

Jumlah keluar mengundi 7,100

Peratus 46.15 peratus

Undi rosak 106 undi

Majoriti 5,558 undi.

Penyandang: Mohammad Fairus Khairuddin (PKR) Majoriti: 2,219 undi.


Tiada apa nak dibanggakan dalam pilihanraya ini kerana awal-awal lagi bila Barisan Nasional buat keputusan tidak letak calon dalam pilihan raya kecil itu, calon PKR Dr Mansor Othman sudah boleh menempah baju melayu dan baju kot untuk majlis angkat sumpah ADUN dan Timbalan Ketua Menteri. Memang sah bahawa 2 lagi calon melayu PKR tidak berkemampuan untuk memegang jawatan tersebut sehinggakan terpaksa menungggu piliharaya kecil ini. Org Terengganu kata 'dok rok scetong' atau pun wakil rakyat yang ada tu 'cap ayam'. Sesungguhnya anda bukanlah org kepercayaan Anwar Ibrahim.

Kalau dibuat kajian mendalam terhadap pilihanraya ini barangkali bunyinya begini: PKR menang sorak tapi undi tapi undi tersembur keluar.Walaupun majoriti PKR kali ini meningkat dua kali ganda, tetapi jumlah undi yang diperoleh calon parti itu menurun berbanding pilihan raya umum ke-12 tahun lalu.

Dr Mansor Cuma dapat 6,052 undi berbanding Mohammad Fairus Khairuddin yang memperolehi 7,346 undi manakala calon BN, Datuk Abdul Jalil Abdul Majid memperoleh 5,127 undi pada pilihan raya umum lalu (PRU 12)..Majoriti diperoleh Fairus ialah 2,219 undi. Walaupun kali ini, Dr Mansor dapat majoriti 5,558 undi tetapi jumlah diperolehi telah merosot 1,294 undi.

Tak tahulah kemana pergi undi tersebut tetapi yang pasti semua ahli dan penyokong PKR, PAS dan DAP di Penanti keluar mengundi bagi memastikan Dr Mansor menang. Mengambil kira hakikat ini dan jumlah 5,127 undi calon BN dahulu boleh dikatakan jumlah diperolehi Dr Mansor merosot kerana ada pengundi yang memilih Fairus sebelum ini sudah memberikan undi kepada calon Bebas.

Tiga calon Bebas iaitu Aminah Abdullah memperoleh 392 undi, Nai Khan Ari (494), Kamarul Ramizu Idris (56) dan jumlah keseluruhan undi adalah 942. Dari keputusan ini, sudah ada tanda-tanda mereka yang menyokong pembangkang mula bosan sama ada dengan tindak tanduk PKR, DAP mahupun PAS atau sudah penat berdepan karenah pilihan raya kecil yang sengaja diadakan tanpa sebab kukuh.

Rakyat sudah tidak mahu diperbodohkan oleh pakatan pembangkang. Sepanjang kempen pilihanraya ini saya melihat pembangkang banyak hentam BN. Semua yang BN buat tidak betul. Hanya dia saja yang betul. Inilah sikap yang perlu ditolak oleh rakyat. Sebagai sebuah parti sepatutnya kita memberitahu rakyat apa yang kita nak buat kalau kita menang dalam pilihanraya. Adakah kita nak bela nasib mereka, meningkatkan taraf ekonomi mereka dan sebagainya. Ini mula sahaja ceramah terus hentam kerajaaan BN.

Wahai sahabat sekalian, sesungguhnya mendengar ceramah mengata org lah paling sedap didengar. Kita akan ketawa, kita akan suka ria, kita akan gembira dan kita akan bertepuk tangan apabila penceramah hentam orang, caci org, dedah keabaiban org dan sebagainya. Sebab itulah apabila ada saja ceramah sebegini , ribuan org bahkan puluhan ribu akan datang, sebelum ceramah sembahyang hajat akan diadakan bagi memohon kerahmatan Allah. FIKIR FIKIRKAN LAH.

Apapun, sama ada mementum ini berterusan, pilihan raya DUN Manek Urai di Kelantan pada 14 Julai nanti akan memberi petunjuk baru.Andainya sudah ada rakyat mula menolak PKR, pasti selepas ini ada yang akan menolak PAS pula.

Wassalam

1 comment:

Anonymous said...

Semoga tuhan membuka hati pembankang untuk menyokong BN. Hidup PPD Bkt. Payong.- NASRON KL.

Contributors