Pages

Subscribe:

04 June 2009

Erdogen Vs Pro Muqabalah

Salam bloggers.

Hari ini bermulalah Muktamar PAS yang ke 55. Saya tidak berhasrat untuk campur tangan hal dalaman parti lain tp sekadar ingin berkongsi pandangan bersama sahabat sahabat semua demi agama, bangsa dan Negara Malaysia tercinta. Muktamar ini adalah penting kepada PAS kerana akan berlaku pertandingan merebut jawatan tertinggi parti seperti Timbalan Presiden, Naib Presiden dan lain lain lagi.Perebutan jawatan ini adalah membuktikan wujudnya demokrasi dalam PAS.

Perkara yang menarik perhatian saya dalam pertandingan ini ialah wujudnya 2 kumpulan dalam PAS iaitu kumpulan Erdogen yang lebih pro kepada Pakatan Rakyat dan amat terpengaruh kepada Anwar Ibrahim. 1 lagi ialah kumpulan Pro Muqabalah yang dilihat lebih mehihat kepada kepentingan melayu dan islam di Malaysia. Ini membuktikan bahawa budaya berpuak puak ini juga berlaku dalam PAS. Saya percaya pada ketika ini kumpulan kumpulan ini sedang hebat berkempen untuk menang jawatan tertinggi parti ini. Saya ucapkan selamat berkempen.

Hasil dari pemerhatian saya, golongan Pro Muqabalah ini mewakili golongan ulamak yang mahu melihat islam dan melayu bersatu dan golongan Erdogen terang terang menolak cadangan muzakarah bersama UMNO dan BN. Tidak ada gunanya kita melayu islam bercakaran diantara satu sama lain. Cuba kita renung bersama, kita orang orang melayu islam hanya ada 60% dari keseluhuran penduduk Malaysia. Keadaan bertambah parah apabila kita sudah berpecah kepada 3 parti. Ada melayu islam yang masuk UMNO, ada yang masuk PAS dan ada yang masuk KEADILAN. kalau 60% dibahagi 3 = 20%. Bermakna sekarang ini melayu islam ada kuasa undi 20% sahaja kalau ikut parti masing masing. Kalau kita terus berpecah tidak mustahil melayu islam akan kehilangan kuasa suatu hari nanti walaupun kita adalah majoriti penduduk Malaysia. Saya melihat sekarang ini UMNO, PAS dan KEADILAN mengharapkan ihsan kaum lain untuk menang dalam pilihanraya dan mendapatkan kuasa. Undi kaum lain yang akan menentukan sama ada BN, PAS atau KEADILAN yang akan menang.

Apakah PAS tidak boleh menyokong UMNO dan bersama UMNO dan bersama orang islam. Adakah PAS lebih rela bersama DAP yang terang terang menentang islam dan tidak bersetuju Malaysia dinamakan negara islam. Apakah penyokong PAS tidak mengetahui hal ini. Saya tak pernah dengar lagi berita yang menyatakan DAP menyokong penubuhan kerajaan islam di Malaysia. Saya masih ingat apabila bekas PM, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengumumkan bahawa negara Malaysia adalah sebuah negara islam. Siapa kah orang yang pertama menentang Malaysia diistiharkan sebagai negara islam. Fikir fikirkan lah.

Kepada yang menang dalam muktamar ini, saya berharap kita memikirkan nasib melayu islam di Malaysia. Saya juga sering berfikir, inilah nasib umat islam bukan sahaja di Malaysia bahkan diseluruh dunia. Walaupun kita adalah umat yang begitu ramai tapi akibat perpecahan sesama sendiri , islam menjadi mangsa kepada bangsa bangsa lain dan terus menjadi umat yang mundur.

Kepada semua perwakilan PAS, Selamat Bermuktamar.

wassalam.

No comments:

Contributors