Pages

Subscribe:

12 June 2009

Cuti Sekolah vs Kenduri kahwin

Salam bloggers.

Musim cuti sekolah sudah sampai ke penghujungnya. Minggu depan pelajar pelajar dan guru guru akan kembali ke sekolah semula. Kepada warga kota yang balik ke kampung mungkin sudah membuat persiapan pulang semula ke kota. Kepada mereka, berhati hatilah dijalan raya agar perjalanan kita selamat tiba ke destinasinya, insyallah. Sekolah akan mula sibuk setelah pelajar dan guru bercuti selama 2 minggu. Pelajar dan guru sudah pastilah akan menumpukan sepenuh tenaga bagi menghadapi peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan STPM.

Cuti persekolahan selama 2 minggu ini telah digunakan sepenuhnya oleh sebahagian masyarakat untuk melaksanakan kenduri kahwin. Saban hari , pasti ada saja kenduri kahwin . Hari Sabtu minggu lepas adalah hari yang paling banyak kenduri kahwin di DUN Bukit Payong. Pada hari tersebut saya menerima undangan Kenduri Kahwin sebanyak 11 undangan. Yang saya tak terima undangan pasti banyak lagi.

Pada pagi tadi saya sempat bersama dengan warga Kg. Padang Pak Su Man bergotong royong 'siang daging' (Potong Daging) . Biasanya di DUN Bukit Payong , setiap persiapan kenduri kahwin dilaksanakan secara bergotong royong. Seluruh masyarakat kampung akan hadir bagi membantu tuan rumah. Pagi tadi saya perhatikan ramai masyarakat kampung yang hadir. 2 ekor lembu yang disembelih begitu cepat dapat disiapkan dan dimasak. Inilah uniknya masyarakat melayu di DUN Bukit Payong walaupun DUN ini terletak di pinggir bandar Kuala Terengganu namun semangat gotong royong masih kuat diamalkan.

Kepada pengantin baru yang melangsungkan perkahwinan pada cuti penggal persekolahan ini, saya ucapkan SELAMAT PENGANTIN BARU. Moga ikatan perkahwinan ini akan berkekalan hingga akhir hayat dan dikurniakan zuriat yang soleh, berbakti kepada agama , bangsa dan negara . Jagalah ikatan ini agar tidak tersungkur ditengah jalan.

SELAMAT PENGANTIN BARU & SELAMAT KEMBALI KE SEKOLAH

wassalam.

No comments:

Contributors