Pages

Subscribe:

30 November 2009

Perjuangan Barisan Nasional

Salam bloggers

Sistem pendidikan negara berkembang pesat. Kerajaan mempunyai iltizam untuk menjadikan 100% rakyat Malaysia celik huruf. Oleh sebab itu kerajaan memberikan pelbagai insentif untuk tujuan tersebut.

Kita dapat melihat dengan jelas di segenap pelusuk negara sekolah didirikan. Terdapat hampir 10,000 buah sekolah rendah dan menengan didirikan. Lebih kurang 450,000 orang guru dan pensyarah digajikan bagi mendidik anak bangsa menjadi insan yang hebat. Pelbagai jenis kolej, Institut perguruan, Universiti Awam mahu pun swasta diwujudkan. Hasratnya hanya satu iaitu untuk melahirkan rakyat yang berilmu dan berkemahiran.

Pendidikan tinggi juga amat dititikberatkan. Penambahan pelajar untuk melanjutkan pelajaran diperingkat sarjana dan PhD akan terus dibuat. Kini Malaysia mempunyai seramai 10,248 orang punyai kelayakan PhD

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Dr Hou Kok Chung berkata daripada jumlah itu 8,132 orang adalah dari Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan 2,116 orang lagi dari Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS).

Pada tahun 2008, keluaran graduan PhD di IPT tempatan ialah seramai 840 orang di mana IPTA mengeluarkan 785 orang dan IPTS 55 .Sehingga Mac 2009, terdapat 13,361 orang pelajar sedang mengikuti pengajian di peringkat PhD di IPTA.

Ini adalah hasil usaha dan perjuanga siapa sebenarnya. Ini lah perjuangan dan keringat Kerajaan Barisan Nasional yang diketuai oleh UMNO. Tidak ada orang boleh mempertikaikan.

Adakah ini perjuangan PKR atau DAP atau PAS. Mereka hanya pandai mengutuk, maki hamun, herdik apabila BN terlupa atau buat kesalahan. Kita mahu rakyat mendapat pendidikan tanpa mengira ideologi politik mereka. Ini lah hasrat murni BN yang diterjemahkan melalui Kementerian Pelajaran dan Kem. Pengajian Tinggi serta Kementerian Kementerian yang lain.

wassalam

Pelabelan terhadap UMNO

Salam bloggers

Sejak sekian lama kita mendapat mendengar UMNO mendapat macam macam jolokan oleh pembangkang. Ada yang mengatakan UMNO ialah parti yang sangat busuk, keji, hina, korup, zalim dan sampai satu tahap UMNO dikatakan kafir.

Yg terbaru Nik Aziz ingin mendoakan supaya UMNO dan Perdana Menteri hancur jika royalti tidak diberi kepada Kelantan. Inilah yang dikatakan kerana harta (pitih), wanita dan tahta, kita boleh ke lembah kehancuran.

Jolokan inilah yang dimainkan oleh pembangkang sejak dari merdeka lagi. Namun UMNO ialah sebuah parti 'Husnu zon". Walaupun dengan pelbagai kutukan dari kaum sebangsa dan seagama, UMNO terus mengorak langlah memimpin dan membangunkan rakyat serta negara ke arah kejayaan.

Apa yang dikesalkan, tidak pernah kedengaran , mulut mereka mengucapkan pujian dan terima kasih kepada kerajaan dan UMNO. Jawapan yang biasa kedengaran ialah " itu dah menjadi tugas kerajaan".

Bayangkan kalau kita memberi pendidikan kepada anak kita sehingga mereka menempa kejayaan dari mendapat pekerjaan yang baik. Namun apabila si anak ini sudah berjaya, ia lupa kepada jasa ibu bapa mereka atau pun derhaka kepada mereka. Jika si anak ini mengatakan ' itu memang tugas ibu bapa". Apa perasaan si ibu dan si bapa agaknya. Fikirkan.

Dalam tulisan ini, saya tak mahu membuat ulasan tentang kejayaan umat di Malaysia hari ini. Kita boleh fikirkan sendiri. Dari pelbagai kutukan ini, nampaknya Allah masih memberi kemenangan kepada UMNO untuk memerintah Malaysia tercinta ini selama 52 tahun.

Sampai ke 1 tahap, mereka ingin mendoakan supaya UMNO dan PM hancur jika tidak memberikan royalti minyak kepada mereka. Banyak sudah mereka berdoa untuk hancurkan UMNO ini. Tp UMNO tetap berdiri teguh. Barangkali kalau NIk Aziz suruh doakah kehancuran ibu bapa mereka pun ,mereka akan ikut.

Jangan asyik kita pergi buat haji dengan wang sponsor org lain. Adalah lebih baik kita cari orang miskin yang belum pernah buat haji, kemudian hantar buat haji ke Mekah. Itu adalah lebih baik dari pada kita menerima sponsor pergi Mekah. Itu boleh dikategorikan rasuah jugak ke ..................................... fikir sendiri lah.

Oleh yang demikian, UMNO akan terus berjuang. Hidup UMNO

29 November 2009

Dipetik dari akhbar Sinar Harian 29 November 2009

Pendidikan jana modal insan berkualiti

PEKAN BUKIT PAYONG - Peluang pendidikan dan kemahiran yang disediakan kerajaan perlu digunakan sebaiknya bagi memastikan rakyat negeri ini dapat membina modal insan berkualiti, selain berjaya merapatkan jurang kemiskinan antara rakyat.

Pegawai Pembangunan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Payong, Zaidi Muda berkata, hanya dengan ilmu dimanfaatkan berjaya merealisasikan hasrat itu. Menurutnya, usaha kerajaan yang dibuat sejak bertahun lamanya itu adalah antara langkah jangka panjang dilaksanakan supaya semua lapisan masyarakat mendapat manfaat daripadanya.

“Kerajaan berusaha gigih membantu sedaya mungkin, sama ada dari segi bantuan kewangan dan pendidikan tetapi kami melihat pendidikan sahaja mampu menjadi pelaburan terbaik dalam usaha membantu rakyat meningkatkan taraf ekonomi dan segala aspek kehidupan. "Walaupun pelbagai cabaran terpaksa ditempuh bagi melaksanakannya, kami memerlukan sokongan rakyat supaya segala perancangan dibuat dapat dilaksanakan dengan jayanya,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Mesra & Motivasi bersama penerima bantuan kebaji-kan masyarakat DUN Bukit Payong di Masjid Bukit Payong. Seramai 290 penerima bantuan kebajikan masyarakat di DUN Bukit Payong hadir pada majlis itu.

Turut serta, Pegawai Kebajikan Masyarakat Daerah Marang, Noor Hayati Zaman. Sementara itu, Zaidi turut melahirkan rasa simpati kepada semua rakyat di negeri ini, khususnya di DUN Bukit Payong yang terbabit dengan banjir, minggu lalu. “Sudah 23 tahun pusat pemindahan banjir di DUN Bukit Payong tidak dibuka dan paling akhir dibuka pada 1986. “Saya faham, mungkin ada yang rasa tidak selesa sewaktu berada di pusat pemindahan.

Saya memohon maaf sekiranya terdapat kekurangan ketika proses pemindahan dan sewaktu berada di pusat berkenaan,” katanya. Zaidi berkata, sebagai pemimpin kawasan dan turut terbabit secara langsung sewaktu bencana tempoh hari, dia percaya semua pihak dan agensi yang terbabit sudah memberikan perkhidmatan terbaik, terutama bagi memastikan semua mangsa selamat banjir mendapat bantuan, sumbangan serta pertolongan sewajarnya.

27 November 2009

Celaru Ke Parti Kaum Cina.

Salam bloggers


Dunia politik tempatan nampaknya masih bercelaru dan menghadapi krisis kepimpinan. nampaknya hampir semua parti utama dilanda krisis ini termasuk PAS, PKR, MCA, MIC dan Gerakan.


Krisis kepimpinan dalam MCA paling ketara. Mesyuarat agung tahunan akan diadakan pada 4-5 disember ini. Apa sudah jadi pada parti orang orang cina ini. Krisis ini nampaknya seakan akan tiada kesudahannya.


Krisis ini perlu diselesaikan segera bagi BN membuat persiapan rapi untuk menghadapi pilihanraya umum ke 13 nanti. Prestasi buruk MCA dalam pilihanraya yang lepas memerlukan kepimpinan MCA perlu bekerja keras untuk meyakinkan kaum cina menyokong kembali parti nutama orang cina ini.


Gerakan juga nampaknya tidak bermaya. Mereka gagal menang 1 pun kerusi parlimen dalam pilihanraya umum yang ke 12. YB. Tan Sri Koo mendapat jawatan menteri pun adalah melalui ehsan PM dan bukan kemenangan melalui pilihanraya.


Saya perhatikan di kawasan majoritinya adalah orang orang cina, DAP pasti akan menang di kawasan tersebut. Cuba lah semak keputusan pilihanraya yang lepas. Mengapa majoriti kaum cina memilih DAP sebagai parti pilihan mereka?????????..........


Nampaknya DAP sahaja yang semakin bertapak kukuh. setelah 40 tahun Singapura keluar dari Malaysia, DAP berjaya meletakkan Setiausaha Agungnya sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang. Pada pandangan saya orang cina sangat suka kepada parti Ekstrimis ini. Buktinya dulu org cina sokong kepada Gerakan, namun kini oleh kerana Gerakan bersama dengan BN, sokongan kepada Gerakan semakin jauh.


Apakah akan terjadi dalam pilihanraya ke 13 nanti. Adakah DAP akan mendominasi parti kaum cina dan berjaya menguasai Malaysia. Apakah Org Cina dan India akan terus mendominasi pilihanraya yang ke 13 kerana sudah ramai dikalangan mereka telah diberi tempat oleh pengundi. Sesungguhnya tidak ada cara lain untuk melayu dan islam menjadi kuat selain dari bersatu padu.

wallahukalam

Siapa Pengganti Nik Aziz ?

Salam bloggers

Terlebih dahulu saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Menyembut Hari Raya Korban kepada muslimin dan muslimat sekalian. Adalah diharapkan sambutan Hari Raya korban ini akan menambahkan ketakwaan dan keimanan kita kepada yang maha esa.

Mutakhir ini heboh diperkatakan tentang hasrat Menteri Besar Kelantan YAB Dato' Nik Aziz yang akan melepaskan jawatan yang disandangnya sekian lama. Ada orang PAS berkata masa Tun Mahathir pegang jawatan PM dulu, Mahathir dah nyanyuk dan dah terlalu lama dan kene melepaskan jawatan PM. Kini apa pula kata mereka?.

Kini tiba giliran Nik Aziz pula mungkin dikatakan sudah terlalu lama memgang jawatan tersebut. Sesetengah pemimpin PAS mengatakan perlu Nik Aziz mencalonkan pengganti MB selepas beliau melepaskan jawatan.

Antara calon yang sentiasa dibibir pimpinan PAS ialah YB. Dato' Husam Musa. Namun selepas beliau kalah dalam pertandingan merebut jawatan Timbalan Presiden PAS baru baru ini, beliau seakan akan sudah tidak ada umpphhh. Beliau juga telah mengumumkan tidak berminat dengan jawatan Menteri Besar.

1 ketika dulu Nik Aziz pernah menyebut Husam sebagai pemimpin muda PAS yang berkaliber. Husam pula menyatakan bahawa calon yang paling sesuai utk mengambil alih jawatan MB Kelantan ialah YB. Dato' Ahmad Yaacob Timbalan Pesurujaya 1 PAS Kelantan, kerana beliau lebih senior dalam hirarki kerajaan negeri. Pada pandangan saya nampaknya Dato' Ahmad seakan akan bersetuju dengan jawatan MB ni. Siapa yang tak mahu jadi MB kan.

Ada juga sesetengah pandangan pemimpin PAS , calon MB mestilah seorang ulamak yang berkelulusan agama. Nampaknya memang Husam tidak layaklah kerana Husam berkelulusan Ekonomi dari Univesiti Malaya.

Kalau ini lah dasar PAS seterusnya, maka golongan profesional dalam PAS boleh gulung tikar lah kerana semua jawatan MB, Menteri dan PM ini hanyalah untuk ulamak sahaja. Golongan profesional tidak layak memegang jawatan utama dalam kerajaan pimpinan PAS . Begitu lah nampaknya.

Kita sama sama tengok nanti sapa bakal pengganti Nik Aziz , sama ada Nik Aziz nak namakan penggantinya atau tidak. nampaknya kepimpinan PAS semakin bergelora dalam menghadapi krisis ini.

Wassalam.

24 November 2009

Pengorbanan yang tiada tolak bandingnya.

Salam bloggers

Terima kasih kepada yg masih setia dgn blog saya. Mohon maaf kerana lama dah tak update blog ini kerana kesuntukan waktu. Saya mendoakan sahabat blog dalam keadaan sihat walafiah.

Kita juga baru melepasi ujian banjir. Bagi penduduk di Bukit Payong. Lama dah kita tidak menghadapi masalah banjir. Tahun terakhir pusat pemindahan dibuka ialah pada tahun 1986. Masa tu saya baru darjah 6. Namun pada tahun ini kita mengalami banjir. Jika difikir secara positif, mungkin ini lah ujian Allah. Kita terima dengan redha kerana sudah lama kita tidak diuji dengan banjir.

Dalam musim begini ramai org yang berkorban untuk kesenangan org lain. Ramai juga sukarelawan yang turut membantu dan menghantar bekalan makanan ke pusat pemindahan. Inilah budaya yg patut dicontohi oleh rakyat kita. Kakitangan kerajaan yg terlibat juga bertungkus lumus membantu mangsa yang terlibat.

Saya ada menerima sms dari rakan rakan jemaah haji. Mereka akan mula bertolak ke Arafah bagi mengerjakan ibadat wukuf. Jutaan manusia akan berkumpul disini dalam sedikit masa lagi. Mereka memakai pakaian yang sama tanpa mengira kedudukan dan pangkat. Mereka punyai niat yang sama. Ini melambangkan bahawa setiap manusia itu sama melainkan tahap keimanan dan ketakwaan sahaja membezakan kita. Pengorbanan diiringi dengan kesabaran mestilah bersama jemaah haji bagi mendapat haji yang mabrur.

Hari Raya haji sudah pasti akan mengingatkan kita akan peristiwa agung iaitu penyembelihan Nabi allah Ismail sebagimana firman Allah dalam surah ass shaffat ayat 102

" Maka taktala sampai pada usia sanggup berusaha bersama sama Ibrahim, Ibrahim pun berkata: " wahai anakku, sesunggunhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku menyembelih mu. Maka fikirkanlah apakah pendapat mu?. Dia menjawab, Ayah, Laksanakanlah apa yang diperintah oleh Allah kepada kamu. Insyallah engkau akan mendapati aku termasuk kedalam org org yang sabar".

Inilah pengorbanan yang sangat besar yg tidak ada tolak bandingnya. Nabi ibrahim telah telah menunaikan perintah Allah dengan penuh ketaatan iaitu menyerahkan anaknya untuk disembelih sebagai korban.

Oleh kerana kehebatan ketaatan ini, maka semasa menyembelih Nabi Ismail, Maka Allah telah gantikan Ismail dengan seekor kibas berbulu putih, bermata hitam dan bertanduk besar ( Ini menurut jumhur ulamak). Nabi Ibrahim melihat kibas itu tiba tiba telah terikat di sebatang pokok yang tumbuh dikaki bukit. Menurut ibnu Abbas, kibas itu telah digembalakan disyurga lebih dari 40 tahun.

Kehidupan ini sebenarnya adalah ujian bagi umat manusia. Kita mestilah sanggup berkorban untuk mencapai sesuatu kejayaan hatta kejayaan dunia atau kejayaan akhirat.

" SELAMAT HARI RAYA KORBAN/IDUL ADHA"

Wassalam

07 November 2009

Rakyat terus mendapat pembelaan. (Subur)

Salam bloggers.

Saya mohon maaf kerana sudah lama tidak update blog ini lantaran keterbatasan masa & waktu dan kesibukan menghadapi tugas tugas seharian. Saya mendoakan agar semuanya berada dalam keadaan selamat. Saya ucapkan terima kasih atas pandangan dan teguran yang dibuat oleh saudara saudari sekalian.

Nampaknya rakyat Malaysia terus mendapat pembelaan. Konsep 1 Malaysia, Rakyat didahulukan, Prestasi diutamakan telah membuktikan bahawa ia bukan omong omong kosong yang dibawa oleh YAB Perdana Menteri kita. Ia telah benar benar dinyatakan dan dipraktikkan oleh YAB Perdana Menteri.

Semalam 06 November 2009, sekali lagi beliau telah membuat 2 pengumuman penting iaitu pelancaran program subsidi beras untuk rakyat (Subur) dan penarikan semula penguakuasaan pemeriksaan Puspakom bagi kenderaan yang melepasi usia 15 tahun yang sebelum ini dikuatkuasakan. 2 pengumuman ini telah menzahirkan berita gembira buat rakyat yang miskin.

Berkuatkuasa 1 Disember ini , hampir 200,000 keluarga miskin tegar, miskin, muda miskin dan orang asli diseluruh negara akan mendapat subsidi beras. Menerusi program subsidi ini, kira kira 43,500 keluarga miskin tegar yg berpendapatan RM 450 sebulan dibandar dan RM 420.00 di luar bandar akan menerima baucer bagi 30 Kilogram beras percuma setiap bulan.

Sementara itu , lebih 150,000 keluarga yang berpendapatn RM 1500.00 sebulan di bandar dan RM 1000.00 sebulan diluar bandar akan menerima subsidi RM 10.00. Ini bermakna jika harga beras dipasaran RM 24.00 maka keluarga ini hanya perlu menambah sebanyak RM 14.00 sahaja kerana RM 10.00 telah diberi secara percuma.

Ini kesungguhan kerajaan membantu rakyat. mudah mudahan dengan bantuan ini, ia akan meringankan beban rakyat yang ditimpa yang miskin , insyallah

Fikr