Pages

Subscribe:

27 November 2009

Celaru Ke Parti Kaum Cina.

Salam bloggers


Dunia politik tempatan nampaknya masih bercelaru dan menghadapi krisis kepimpinan. nampaknya hampir semua parti utama dilanda krisis ini termasuk PAS, PKR, MCA, MIC dan Gerakan.


Krisis kepimpinan dalam MCA paling ketara. Mesyuarat agung tahunan akan diadakan pada 4-5 disember ini. Apa sudah jadi pada parti orang orang cina ini. Krisis ini nampaknya seakan akan tiada kesudahannya.


Krisis ini perlu diselesaikan segera bagi BN membuat persiapan rapi untuk menghadapi pilihanraya umum ke 13 nanti. Prestasi buruk MCA dalam pilihanraya yang lepas memerlukan kepimpinan MCA perlu bekerja keras untuk meyakinkan kaum cina menyokong kembali parti nutama orang cina ini.


Gerakan juga nampaknya tidak bermaya. Mereka gagal menang 1 pun kerusi parlimen dalam pilihanraya umum yang ke 12. YB. Tan Sri Koo mendapat jawatan menteri pun adalah melalui ehsan PM dan bukan kemenangan melalui pilihanraya.


Saya perhatikan di kawasan majoritinya adalah orang orang cina, DAP pasti akan menang di kawasan tersebut. Cuba lah semak keputusan pilihanraya yang lepas. Mengapa majoriti kaum cina memilih DAP sebagai parti pilihan mereka?????????..........


Nampaknya DAP sahaja yang semakin bertapak kukuh. setelah 40 tahun Singapura keluar dari Malaysia, DAP berjaya meletakkan Setiausaha Agungnya sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang. Pada pandangan saya orang cina sangat suka kepada parti Ekstrimis ini. Buktinya dulu org cina sokong kepada Gerakan, namun kini oleh kerana Gerakan bersama dengan BN, sokongan kepada Gerakan semakin jauh.


Apakah akan terjadi dalam pilihanraya ke 13 nanti. Adakah DAP akan mendominasi parti kaum cina dan berjaya menguasai Malaysia. Apakah Org Cina dan India akan terus mendominasi pilihanraya yang ke 13 kerana sudah ramai dikalangan mereka telah diberi tempat oleh pengundi. Sesungguhnya tidak ada cara lain untuk melayu dan islam menjadi kuat selain dari bersatu padu.

wallahukalam

No comments:

Contributors