Pages

Subscribe:

09 May 2009

Islam Kelantan & Islam Terengganu

Hari ini saya berkesempatan ke negeri serambi mekah iaitu Kelantan. Dalam perjalanan saya terfikir apa bezanya islam di kelantan dan Terengganu. Satu diperintah oleh PAS dan satu lagi diperintah oleh BN. PAS sering me war war kan mereka memperjuangkan islam ,anakala UMNO adalah sekular. Allahuakbar.

Apabila saya masuk ke Kelantan, nampak tidak ada bezanya . Begitu juga dari sudut penghayatan, lebih kurang je. Saya tak napok langsung perbezaan ketara antara islam di kedua dua negeri ini. Apabila masuk waktu sembahyang, org di Kelantan beramai ramai pergi menunaikan solat berjamaah, di Trg pun begitu jugok. Kuliah Kuliah agama juga berlaku di ke dua dua negeri ni. Nak kata semua org di Kelantan menutup aurat, tidak jugak. Ada ramai jugak yang tidak menutup aurat, begitu jugak di Trg. Nak kata kelantan laksana Hudud yang menjadi agenda utama sebelum berkuasa, tp dok laksana jugok.

Nak kata kelantan ada pondok atau pusat pengajian islam, Trg pun ada jugok Institusi pengajian islam. Nak kata Kelantan ada Jabatan Hal Ehwal Agama , Trg pun ada jugok Jabatan seumpama ini. Nak kata Kelantan ada masjid, Trg lagi banyak masjid yang hebat saya rase. Nak kata Kelantan ada Mufti, Trg pun ada Jugak Mufti. nak kata org Kelantan pergi haji, Trg pun ramai org pergi haji. nak kata Kelantan utama pangajian islam, Trg pun utama pendidikan islam sehingga kita memperkenalkan konsep Ulul albab. Org Kelantan sembahyang, org trg jugok sembahyang. Dalam Malaysia ni, kalu kita nak bersembahyang dan melakukan ibadah lain 24 jam pun tak dak masalah, cuma kita je yang tak mampu untuk laksanakanya atau pun malas melakukannya. Itu lah nikmat yang Allah kurniakan kepada kita tp kita jarang nak bersyukur.

Jadi saya tak nampak beza kedua kedua negeri ini. Kesimpulannya tidak ada lebinya islam PAS dan Islam UMNO. Jangan bercakap kalau kita tidak mampu untuk laksanakannya. jelasya UMNO telah lama memperjuangkan islam. Cuba cari perbezaan, tidak ada perbezaan. UMNO telah laksanakan tanggungjawab meletakkan islam ditempat yang kukuh, sehingga kan saya lihat hari ini penghayatan islam dikalngan masyarakat semakin hebat Ini semua berlaku kerana pendidikan islam dititik beratkan. Apabila ada ilmu baru lah ajaran islam dapat diamalkan dengan sebaik mungkin.

fikir fikirkan lah

No comments:

Contributors