Pages

Subscribe:

11 May 2009

Perak, apa nak jadi ?

Salam bloggers.

Krisis di Perak nampaknya tiada kesudahannya. Hari ini Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengistiharkan bahawa Dato' Seri Nizar adalah Menteri Besar Perak yang sah. Ini lah kebebasan kehakiman, kata Dato' seri Nizar. Kalau lah BN menang perbicaraan hari ini, sudah tentulah mereka kata sistem kehakiman telah dibeli oleh BN. Ini lah sikap tidak bertanggungjawab pembangkang. Saya amat kagum dengan YAB Dato' Dr Zamri dan pemimpin BN yang lain, mereka terima dengan hati terbuka keputusan mahkamah. Inilah sikap BN dari dulu lagi. Kita hormati sistem demokrasi. Dato' Dr. zamri juga dan exconya akan mengosongkan pejabatnya bagi menghormati keputusan mahkamah.

Saya teringat masa PAS kehilangan kuasa baru ni. MB tak mahu pindah dari kediaman rasmi, kereta tak nak hantar. Agaknya sodap baru dapat kuasa dan rakus kuasa. Tp itu bukan lah sikap pemimpin BN. Mahkamah telah membuat keputusan. Dato' Nizar masih lagi menjadi MB Perak tapi jumlah kerusi yang menyokong BN 31 kerusi (28 BN + 3 Bebas), manakala Pakatan Rakyat 28 kerusi. Sudah pasti anda tertanya tanya kenapa org yang sikit kerusi dapat memerintah Perak , samalah mcm PAS yang hanya ada 6 kerusi tapi dapat jadi MB. Pelik bin ajaib jugak kan. Nasib baiklah sudah termaktub undang undang tubuh Perak yang menyatakan hanya org org melayu yang berhak menjadi MB Perak. Kalau tidak PAS tidak akan jd MB di Perak.

Apa yang Dato' Nizar ucapkan ialah akan mengadap dengan Tuanku bagi membubarkan DUN. Saya harap Tuanku tidak akan bubarkan DUN. kenapa YB Nizar beria ia benar bubarkan DUN. Bubar ni kalau kerusi sama banyak, tak tahu mana satu yang memerintah. BN masih boleh memerintah walaupun dengan simple majoriti. sebagai contoh di Kelantan, pada tahun 2004 PAS hanya memeliki kelebihan 1 kerusi sahaja dari BN. Namun ia tetap parti pemerintah Kelantan kerana ia ada kelebihan walau pun satu kerusi. BN tidak gila kuasa. Kita dapat bekerjasama selama sepenggal. Kenapa di saat BN memiliki kelebihan 3 kerusi, Dato' Nizar nak bubarkan DUN. Jangan takut kepada bayang bayang sendiri. Sebelum kejatuhan kerajaan perak ini pun, pakatan Rakyat juga memiliki kelebihan 3 kerusi jugak, tp BN dapat menerimanya. INI KEIKHLASAN PERJUANGAN BN. Namun ia bergantung kepada DYMM Sultan kerana hak untuk membubarkan DUN adalah kuasa mutlak Tuanku. Ampun Tuanku.

Kita mengambil kuasa bukan melalui rampasan kuasa. BN ambil kuasa setelah dititahkan oleh DYMM Sultan Perak setelah 2 ADUN PKR dan 1 ADUN DAP mengistiharkan bahawa ia keluar dari Pakatan Rakyat, menyertai BEBAS dan menyokong penubuhan kerajaan BN. Bermakna BN mempunyai kerusi lebih sebanyak 3 kerusi. itu je......

Oleh kerana mahkamah dah putuskan bahawa seseorang MB hanya boleh dipecat melalui undi tidak percaya di DUN maka Speaker hendaklah memanggil sidang tergempar DUN bagi memastikan siapakah yang mendapat kepercayaan DUN untuk menjadi MB. Buat apa kita nak adakan pilihanraya sedangkan jumlah kerusi jelas melebihi BN.Kita buatlah apa yang mahkamah putuskan kalau Nizar kata Mahkamah yang mengendalikan kes nya sebagai mahkamah yang paling adil.

Kita berharap pilihanraya tidak diadakan , kerana kita terlalu banyak berhadapan dengan pilihanraya angkara perbuatan pembangkang. itu lah yang terjadi apabila memilih calon pembangkang yang tidak mampu untuk memikul amanah rakyat. Kita sudah tidak mahu bergelumang dengan pilihanraya setiap masa, sedangkan rakyat terabai.

Muhasabah pagi, fikir fikir kan lah
1.00pg

1 comment:

Unknown said...

Encik Zaidi Muda..nampaknya encik kena banyak membaca..sila rujuk Undang-Undang Tubuh Negeri Perak...jangan dok harap baca pasal Utusan Malaysia yang encik sponsor untuk budak sekolah jer..banyakkan usaha dalam menawan kembali dun bukit payung supaya kembali ke tangan BN..

Contributors