Pages

Subscribe:

29 August 2010

Politik di bulan Ramadhan

Salam 2 all

Ketika ini umat islam sedang tekun menunaikan ibadah Ramadhan. Ramadhan sudah sampai ke kemuncaknya . Kita sudah berada di 10 terakhir Ramadhan. Ketika inilah umat islam sedang berlumba lumba mengerjakan amal ibadah bagi bekalan ke tempat yang kekal abadi buat selama lamanya.

Namun dalam keghairahan ini, meletup beberapa isu yang menyentuh sensitivi umat islam lebih lebih lagi du bulan ini. Bermula dengan isu khutbah jumaat di Pulau Pinang yang membuang doa kepada Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong dan digantikan doa kepada Ketua Menteri, Lim Guang Eng. Sanggup buang doa kepada ketua Negara Islam dan gantikan dengan kafir harbi.

Doa ini banyak mengejutkan semua pihak, lebih lebih lagi ia dibaca dalam khutbah Jumaat. Adakah tidak ada tempat lain untuk mengucapkan kesejahteraan atau pun Lim Guan Eng diberi taufik dan hidayah untuk memeluk agama islam. Saya jugak tertanya tanya, adakah pemimpin ini layak digelar seperti Khalifah Umar Abdul Aziz.

Apakah sebab PAS begitu memuja Lim Guang Eng ini. Bagi saya , Kalau Lim betul betul ikhlas , Lim boleh lah memeluk agama islam. kalau tidak , Lim Guang Eng ini hanyalah berlakon menipu PAS dan menipu rakyat umat melayu untuk menyokong PR. Itu sahaja matlamat mereka.

PAS tetap mempertahankan Lim Guang Eng walaupun Lim bermati matian menentang penubuhan negara islam malaysia oleh PAS. Lim tetap akan menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara sekular. Bagi rakyat yang matang dan berilmu, bagaimana kalau mereka berjaya menjadi pemerintah. Oleh kerana pada masa ini , mereka masih belum berkuasa, semua perkara amat senang untuk diucapkan.

Begitu juga dengan isu MP serdang yang menyampaikan ucapan diruang sembahyang di surau Al Huda Kajang. Saya tidak mempertikan ucapan tersebut tetapi tidak ada tempat lainkah untuk mebuat ucapan. bayak lagi tempat seperti di dewan orang ramai, padang dan sebagainya.

Majlis ini boleh dilaksanakan di kawasan sekitar surau berkenaan. Namun ada orang kata ia adalah untuk mendekatkan mereka dengan islam tetapi pada saya niatnya adalah bukan untuk mendekatkan mereka pada islam. Ia adalah tujuan politik iaitu bagi menarik sokongan kepada pihak pihak tertentu, bukan untuk tujuan dakwah dan agama.

Difahamkan majlis tersebut adalah penyampaian angpau raya. Diakhirnya sudah pasti memohon jemaah surau supaya ucap terima kasih, bersyukur dan jangan lupa menyokong DAP dalam pilihanraya akan datang. MP ni pula siap duduk di depan, tempat kita sujud mengabdikan diri kepada Allah.

Apa akan jadi, kalau selepas ini Masjid atau Surau menjadi tempat mereka turun naik bagi majlis politik. Namun seperti diduga PAS akan memberi menyokong kepada MP Serdang. Amat murah nilai umat islam, jika keadaan ini berlaku. Umat islam di Gaza sentiasa memastikan masjid mereka tidak dimasuki oleh kuffar walau pun satu inci.

Wassalam

20 Ramadhan 1431
29 ogos 2010

No comments:

Contributors