Pages

Subscribe:

27 August 2010

RM 500.00 seorang

Salam 2 all

Kerajaan sekali lagi membuktikan kepekaan terhadap kakitangan awam diseluruh negara. Menjelang 2 minggu Idul Fitri, Perdana Menteri mengumumkan pemberian bantuan kewangan sebanyak RM 500.00 kepada semua kakitangan awam gred 1 hingg 54 dan kepada semua 590,000 ribu pesara kerajaan.

Walaupun kita nampak angka itu tidaklah sebesar mana, tetapi agak besar kepada perbendaharaan negara kerana ia melibatkan peruntukkan hampir RM 1 bilion. Ia menepati slogan rakyat didahulukan. Ucapan terima kasih hendak dihulurkan kepada YAB perdana Menteri atas pengumuman tersebut dan syukur pada Allah.

Ia bolehlah digunakan untuk membuat persiapan menjelang Idul fitri tahun ini. Pada saya 100% kakitangan awam amat bersetuju dengan pemberian ini sama ada kakitangan awam yang menyokong dan menentang kerajaan.

Saya sebutkan begitu kerana terdapat segelintir kakitangan awam yang hebat menentang kerajaan dengan pelbagai cara sedangkan pada waktu yang sama mereka mencari rezeki dengan kerajaan. Sepanjang dari pengalaman saya berkhidmat dengan kerajaan, kerajaan tidak pernah menzalimi kakitangan awam. setiap bulan, gaji dibayar mengikut jadual. .Banyak kemudahan yang disediakan berbanding dengan rakyat biasa.

Namun bagi kakitangan awam, kita boleh menilai bagaimana kerja buat kita. Adakah gaji yang dibayar berbaloi dengan kerja yang kita laksanakan. Penilaian ini boleh dibuat oleh diri kita sendiri. Kalau kita diperukkan 8 jam sehari untuk bekerja. Agak agaknya berapa jam kerja kita yang sebenar?

Saya percaya selepas ini, kita akan menuntut bayaran bonus pula. Insyallah kerajaan akan tunaikan. Jesteru itu , marilah kita sama sama bekerja keras bagi memastikan negara terus makmur. Janganlah kita terikut rikut dengan dakyah pembangkang yang mahu merosakkan negara. Sebagai kakitangan kerajaan , peranan dan sokongan kita amat penting.

18 ramadhan 1431H
28 Ogos 2010

No comments:

Contributors