Pages

Subscribe:

30 May 2010

Timbalan Perdana Menteri 2

Salam 2 all

Politik negara kian panas apabila Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim mengumumkan akan melantik wakil DAP sebagai Timbalan Perdana Menteri 2. Timbalan Perdana Menteri adalah pembantu kepada Perdana Menteri. Jawatan ini sebenarnya tidak disebutkan dalam perlembagaan negara kita Malaysia. Dalam perlembagaan hanya dinyatakan jawatan Perdana Menteri sahaja.

Oleh yang demikian jawatan ini adalah hak Perdana Menteri untuk melantiknya sebagaimana Perdana Menteri melantik menteri menteri kabinetnya.

Ini merupakan janji Anwar bagi mendapat sokongan pengundi bukan melayu dalam pilihanraya yang akan datang. Beliau memang bercita cita besar mahu menjadi Perdana Menteri Malaysia. Dalam membincangkan perkara ini beberapa persoalan bermain di fikiran saya:

1. Adakah beliau yakin akan menjadi Perdana Menteri Malaysia. Adakah Pakatan pembangkang sudah membuat persetujuan bersama yang Anwar akan menjadi Perdana Menteri jika mereka menang dalam pilihanraya ke 13 walaupun DAP atau PAS mempunyai majoriti kerusi yang lebih besar di Parlimen.

2. Jawatan Perdana Menteri biasanya akan dilantik dikalangan ketua parti, yang mana partinya memenangi kerusi yang paling banyak dalam Parlimen. Adakah beliau yakin , PKR akan mempunyai kerusi yang paling banyak dalam parlimen. Situasi yang ada sekarang ialah DAP yang paling banyak kerusi iaitu 29 kerusi berbanding dengan PKR yang hanya mempunyai 24 kerusi. Adakah DAP akan memberi laluan kepada PKR untuk menjadi Perdana Menteri?. Jika dilihat dari kedudukan sekarang DAP lebih berhak untuk jawatan Perdana Menteri.

3. Bagimana jika DAP parti yang paling banyak kerusi menang dalam parlimen dalam pilihanraya ke 13. Satu pertanyaaan yang akan memberi semangat baru kepada orang melayu supaya segera bersatu bagi memantapkan kuasa mereka.

4. Anwar tidak langsung menyentuh kedudukan PAS. Apakah PAS tidak dijanjikan sebarang jawatan yang tinggi dalam kerajaan atau cukup sekadar wakil PAS menjadi Menteri Pelancongan atau Menteri Belia & Sukan atau Menteri Pembangunan Perdagangan Komoditi sahaja. Apakah PAS hanya parti serpihan yang akan disepak keluar selepas menang dalam pilihanraya?.

5. Bagaimana pula jika PAS paling banyak kerusi. Apakah PKR dan DAP akan membenarkan PAS menjadi Perdana Menteri?. Adakah PAS juga akan memberi laluan kepada Anwar untuk menjadi Perdana Menteri.

Semua ini serba mungkin jika melihat kepada situasi sekarang. Itu hanyalah janji janji kosong Anwar Ibrahim. Perkara tersebut mungkin boleh berlaku jika PKR yang mendominasi kerusi di Parlimen. Anwar bercakap seolah olah PKR adalah parti yang terkuat dalam Pakatan.

Kita merasa pelik kerana semasa kita membuka kemasukan ke MRSM 10% untuk kaum lain lain. Meraka menentang habis habisan, pelbagai kritikan dibuat kepada kerajaan kononnya UMNO dan BN mengkhianati perjuangan bangsa melayu. Dalam setiap ceramah politik, dilanyaknya kerajaan zaman Tun Dr. Mahathir kerana melaksanakan dasar ini.

Kini mereka pula yang menterjemahkan apa yang dilakukan oleh BN dan UMNO satu ketika dulu, bahkan mereka melaksanakan pengkhiatan yang lebihbesar apabila memberi jawatan tersebut kepada DAP. Inilah dasar perjuangan mereka.

Anwar akan buat apa sahaja demi untuk menjadi Perdana Menteri.

Fikirkanlah.

No comments:

Contributors