Pages

Subscribe:

28 May 2010

Apa kesudahannya bumi Palestin? Hanya Allah yang mengetahui.

Salam 2 all.

Pada 25 Mei 2010, Presiden Palestin Mahmoud Abbas telah mengadakan lawatan ke bumi Malaysia. Beliau meneruskan perjuangan intifadha yang diwarisinya menjelajah ke negara ASEAN bagi memaklumkan keadaan terkini di bumi yang mereka sangat sayangi. Ini lah bumi tempat mereka dilahirkan, dibesarkan dalam suasana penuh tragis, berhempas pulas mempertahankan tanah air tercinta.

Linangan air mata membasahi pipi mereka setiap hari dek kerana kekejaman zionos Israel. Sebagai rakyat Malaysia yang dilimpahi dengan keamanan dan kegembiraan ini, sokongan moral dan doa yang mampu kita ucapkan. Kita tahu bagaimana deritanya mereka menempuh badai kehidupan di bumi Allah ini setiap detik. Ketakutan menghantui mereka saban waktu.

Persoalan yang sudah pasti bermain difikiran kita, ' bilakah keadaan ini akan berakhir'. Adakah ia berakhir dalam masa terdekat atau pun dalam jangka masa yang panjang atau pun sehingga tibanya hari kiamat?. Jawapannya sudah pasti , Hanya Allah yang maha kuasa saja mengetahui.

Semasa lawatan ini , Israel masih lagi terus bertindak ganas menceroboh Palestin. Mereka terus melakukana penempatan haram di Tebing Barat dengan begitu ganas , tanah mereka terus dirampas dan mereka yang engkar akan dibunuh tanpa belas kasihan.

Ianya dilakukan dalam keadaan seluruh dunia terus mengkritik mereka. Israel tidak menghiraukan kritikan keatas mereka kerana mereka sudah menduga dunia tidak akan membelasah mereka dengan peperangan. Itu semua sudah ada dalam kepala Israel.

Satu lagi persolan yang bermain difiran saya ialah sampai bila proses damai melalui rundingan ini akan dilaksanakan. Berapa ribu kali kah rundingan yang sudah diadakan dengan insan yang bertuhankan haiwan durjana ini hendak dilakukan. Semua itu adalah tipu daya mereka terhadap kita. Sudah tiba masanya rundingan dihentikan segera. Cari kaedah lain bagi meyelesaikan masalah ini.

Bagi penduduk Palestin, jihad adalah jalan yang mereka laksanakan bagi menyelamatkan negara mereka dari cengkaman Zionis yang tidak berperikemanusiaan itu.

Namun kesalahan utama terletak kepada kita umat islam. Kita tidak mampu bertindak apa apa terhadap saudara seagama dengan kita. Kita masih tidak sedar akan kepentingan kebersatuan antara umat. Kadang kadang kita berperang sesama sendiri untuk mendapatkan kuasa

Perang orang kafir dan Yahudi ini hanya menggunakan isu agama antara kita untuk memecahbelahkan kita. Cara yang cukup senang bagi mereka. Kita menyaksikan seluruh dunia dimana mana negara islam, kita tidak berpadu tenaga. Kita hanya layak berjuang semasa kita. Masing masing menegakkan kebenaran sesama sendiri. Orang ini lebih islam, Orang ini tidak islam, Orang ini kafir dan sebagainya. Inilah mainan kita bagi mendapatkan kuasa sesama kita.

Kepada mereka yang terkorban melawan zionis, doa kita panjatkan agar roh mereka bersemadi di syurga Allah maha besar setelah pelbagai penderitaan yang mereka tempuhi dalam menegakkan negara tercinta.


Sampai bilakah ? Hanya Allah yang mengetahui segala galanya.

wassalam

No comments:

Contributors