Pages

Subscribe:

18 February 2010

Jangan campur urusan negara kami.

salam bloggers

Kes perbicaraan bekas Timbalan Perdanan Menteri amat mendapat perhatian umum bukan sahaja dalam negara namun ia melangkaui seantero dunia. Apabila saya mengamati perbicaraan ini, ingatan saya pasti akan menghala kepada filem hindustan/hindi kerana dalam filem ini orang yang ada pengaruh dan wang sentiasa mempermainkan undang undang negara.

Ini lah permainan Anwar dan barisan peguamnya bagi melengah lengahkan perbicaraannya di Mahkamah. Dalam catatan hari ini, saya tidak mahu fokus kepada soal pelengahan perbicaraan tetapi apa yang nak saya fokuskan ialah soal campurtangan kuasa asing dalam perbicaraan tersebut.

Sikap 50 org Ahli Parlimen Australia yang menghantar surat bantahan agar kerajaan menutup kes perbicaraan Anwar jelas mencampuri urusan dalam negara kita. Negara kita ada undang undang yg dibuta oleh ahli Parlimen. Negara mereka juga ada undang undang yang dibuat oleh Ahli Parlimen mereka. Untuk pengetahuan semua australia mempunyai seramai 226 org Ahli Parlimen.

Undang undang yang ada di Malaysia dan Australia adalah tidak sama. Di Australia , mungkin liwat dan seks bebas itu tidak menjadi satu kesalahan dalam undang undang mereka. Oleh sebab itu mereka bebas melakukan hubungan antara lelaki dengan lelaki. Bagi kita di Malaysia, liwat adalah sesuatu yang diharamkan. Mana mungkin ada hubungan sejenis antara lelaki dgn lelaki. Islam juga mengharamkan hubungan terkutuk ini.

Australia tidak seharusnya mencampuri urusan dalaman negara kita. Hormat menghormati antara sesebuah negara adalah perlu. Mereka juga sudah pasti tidak suka kita mencampuri urusan dalam mereka. Dalam kes perbicaraan Anwar ini, kita serahlah kepada mahkamah yang akan tentukan mengikut lunas undang undang.

Malaysia bukanlah sebuah negara yang zalim terhadap rakyatnya. Anwar telah diberi ruang yang secukupnya untuk mempertahankan diri. Lihatlah berapa kali kes ini sudah tertangguh kerana kita memberi ruang yang secukupnya kepada Anwar. Namun kadang kadang kita lihat , Anwar telah mengambil banyak kesempatan utk melengahkann kes ini. Jika benar seseorang tidak bersalah, kita nak kes diselesaikan dgn cepat supaya nama kita dibersihkan.

Apa yang dikesalkan pembangkang juga menyokong campurtangan asing dalam perbicaraan Anwar ini. Apakah pembangkang nak negara ini hancur. Sekali kita mengundang mereka, 100 kali mereka akan menerimanya. Jangan jadi macam Iraq, sampai bila pun Iraq akan dikongkong oleh mereka. Tidak sedarkah pemimpin PAS yang barat mengatakan bahawa undang undang Hudu yg dibawa oleh PAS sangat zalim.

Oleh yang demikian , kita mengutuk sekeras kerasnya tindakan campurtangan asing dalam perbicaraan ini. Biarlah undang undang Malaysia menentukan sama ada Anwar bersalah atau tidak. Jika camputangan asing berlaku dalam undang undang kita, ia seolah olah kita bukan sebuah negara berdaulat. Rakyat malaysia harus berwaspada.

Fikr

No comments:

Contributors