Pages

Subscribe:

23 February 2010

Cabaran besar ekonomi Umat Melayu

Salam bloggers.

Saban waktu, kita pasti akan terdengar masyarakat berbicara soal politik sama ada di kedai kopi, di warung, di wakaf wakaf, pejabat, masjid dan di merata tempat. Orang yang berbicara soal politik ini tidak mengenal batas usia, sama ada remaja, muda, dewasa dan orang orang tua. Bagi masyarakat Malaysia politik amat menarik minat mereka walaupun mereka bukan ahli politik.

Masyarakat Malaysia jarang berbicara soal ekonomi, begaimana keadaan ekonomi negara masa kini, siapa yg menguasai ekonomi negara dan sebagainya. Kadang kadang ada juga kedengaran org berkata, " sekarang kerajaan kita tak ada duit" itulah yang banyak diperkatakan org dizaman kemelesetan ekonomi kini.

Baru baru ini telah keluar senarai mereka yang terkaya di Malaysia. Ia masih lagi dimonopoli oleh org Cina dan Org India. Inilah yang harus kita belajar dan renungi bersama. Saya ada terbaca laporan Bank Pembangunan Asia (ADB) dan Laporan Pertubuhan Bangsa bangsa Bersatu yg menganggarkan lebih 900 juta penduduk Asia diketegorikan sebagai miskin tegar. Takrif miskin tegar ini adalah mereka yang berpendapatan AS$ 1.25 (RM 4.25) sehari dan ia didominasi oleh penduduk india dan China.

Soalnya sekarang, rakan rakan sebangsa dengan mereka hidup miskin di negara sendiri tetapi mereka mampu mengubah corak kehidupan di Malaysia dengan membina empayar perniagaan yang berjaya. Orang Cina dan India di Malaysia yang punyai nilai harta RM 1B keatas ialah seramai 17 orang. Hanya terdapat 3 org individu melayu yang memiliki nilai melebihi RM 1B.

Daripada 20 org terkaya tersebut, 16 org daripadanya ialah bangsa cina dengan nilai keseluhuran aset mereka RM 106.302 B. Terdapat seorang bangsa india yang memiliki nilai aset berjumlah RM 27 B. Baki 3 org bangsa melayu tersebut hanyalah RM 9.935 B. Cuba bayangkan jumlah nilai yang dimiliki oleh ketiga tiga bangsa yang besar di Malaysia.

Persoalannya, dimanakah lagi usahawan melayu. Adakah hanya terdapat 3 orang sahaja usahawan melayu yang berjaya. Oleh yang demikian, pada pandangan saya bahawa melayu masih perlukan tongkat. DEB harus dipertahankan agar jurang ekonomi ini dapat diperseimbangkan.

Kita akui bangsa melayu telah banyak berubah semenjak merdeka hinggalah kini. Ramai dikalangan melayu telah mendapat pendidikan tinggi dan memegang jawatan penting dalam pelbagai bidang. Itu hakikat yang mesti diakui oleh semua orang. Namun sikap anak anak kita berlumba lumba utk memohon pelbagai jawatan dalam sektor awam apabila keluar dari universiti menyebabkan perkembangan ekonomi umat melayu tidak berkembang.

Budaya dan bentuk pemikiran ini mesti mesti diubah. Kurikulum universiti harus menekankan keusahawanan sebagai elemen penting dalam pendidikan. Mengapa org cina dan india kurang dalam perkhidmatan awam. Mereka kebanyakannya berada dalam pasaran perniagaan.

Disebalik kegusaran tersebut, saya kagum melihat 3 anak melayu yg tersenarai dalam kategori 20 terkaya di Malaysia kerana kekayaan ini adalah hasil titik peluh mereka sendiri dan bukan lah warisan kekayaan generasi keluarga mereka. Rahsia kejayaan mereka hendaklah dikorek utuk menjadi tatapan generasi akan datang.

Konsep, melayu menguasai politik, bangsa lain menguasai ekonomi merupakan sesuatu yang menarik untuk direnungi bersama.

Fikr

No comments:

Contributors