Pages

Subscribe:

22 July 2009

Suruhanjaya Di Raja, 1 Keputusan Yang Tepat


Salam bloggers

Perdana Menteri hari ini memutuskan satu inkues yang diketuai oleh seorang majistret akan dijalankan minggu depan bagi menentukan punca kematian Pegawai Khas kepada seorang Exco Selangor, Teoh Beng Hock minggu lalu.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata keputusan itu dibuat kerana Kabinet mahu penyiasatan kematian Teoh dilakukan dengan menyeluruh bagi mencari punca kejadian tersebut. Tahniah YAB Dato' Najib atas penubuhan Suruhanjaya ini. Membuktikan kerajaan sentiasa telus dalam menjalankan amanah diberi oleh rakyat. Saya juga amat kagum dengan YAB Perdana Menteri yang mahu menyerahkan sendiri keputusan siasatan tersebut kepada keluarga mangsa. Keputusan ini bukanlah oleh kerana desakan pembangkang. Kalau pembangkang tak mendesak pun, saya percaya kerajaan akan menubuhkan suruhanjaya ini kerana ingin mencari kebenaran.

Semua orang nak tahu punca sebenar kematian Teoh. Sekarang pelbagai andaian dibuat oleh pemimpin dan juga masyarakat. Oleh sebab itulah Kabinet turut memutuskan satu suruhanjaya diraja diwujudkan dengan terma-terma khusus iaitu meneliti dan mengkaji peraturan berkaitan soal siasat yang diguna pakai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan menentukan sama ada berlaku pencabulan hak asasi semasa proses soal siasat terhadap Teoh bagi memastikan perkara yang sama tidak berulang lagi.

Pihak Kementerian Dalam Negeri dan pihak polis juga telah diarahkan bagi menyelesaikan siasatan kes ini dengan secepat mungkin dan laporan mengenainya akan diumumkan nanti.

Kes Teoh, 30, yang merupakan Pegawai Khas kepada Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kampung Baru dan Pengurusan Kilang Haram Ean Yong Hian Wah mendapat perhatian umum berikutan kematiannya yang menimbulkan tanda tanya.

Sambil mengucapkan takziah kepada keluarga Teoh, Najib berkata langkah-langkah itu mencerminkan kesungguhan dan komitmen kerajaan untuk mencari punca kejadian tersebut agar keluarganya dan masyarakat mengetahui apa sebenarnya yang berlaku.

Oleh itu, saya harap semua pihak agar bersabar dan tidak membuat kenyataan yang mengelirukan rakyat serta menimbulkan persepsi yang salah, mengelirukan rakyat atau menjadikan isu ini bermotifkan politik.

Beliau berkata untuk mencari kebenaran kematian Teoh, ia tidak seharusnya dicampur adukkan dengan kepentingan atau unsur-unsur politik tetapi apa yang penting adalah untuk mencari kebenaran. Kita kesal dengan pihak pembangkang yang terus menjadikan isu itu sebagai kepentingan politik murahan mereka. Saya mengajak seluruh pimpinan dan masyarakat agar bersabar menunggu keputusan siasatan oleh Suruhanjaya Di Raja tersebut.


Terima Kasih YAB Dato' Sri Najib Tun Hj. Abdul Razak.

No comments:

Contributors