Pages

Subscribe:

08 July 2009

PAS + DAP = SEGALANYA MUNGKIN


Salam bloggers

Walaupun isu PAS dan DAP di Kedah telah berlalu beberapa hari yang lepas namun saya melihat ianya sesuatu yang membawa banyak pengajaran yang harus difikirkan bersama. Isu ini tidak lagi panas dik kerana pilihanraya kecik Manik Urai , Kelantan.

Apa-apa yang sedang bergolak antara PAS dengan DAP di Kedah merupakan satu manifestasi yang jelas bahawa ideologi kedua-dua buah parti tersebut tidak mampu disatukan. PAS yang selalu melaung laungkan memperjuangkan islam sedang DAP selalu menentang islam. Adakah ia akan dapat bersama.

DAP memohon keadilan dan kesamarataan dari kaca mata mereka dan bukan dari kaca mata PAS atau Islam. Sekarang, PAS sudah berada dalam keadaan tertekan, sama ada mahu mempertahankan prinsip perjuangan mereka yang asal atau pun mahu menjaga hubungan kerjasama antara pembangkang. Pada pandangan saya jika PAS ingin melaksanakan negara islam dan Hukum Hudud melalui Pakatan Rakyat ( PKR + DAP + PAS) ia adalah sesuatu yang karut. Jika merobohkan kandang babi pun ditentang habis habisan oleh DAP, ini kan pula nak tubuhkan negara islam.

Apa yang menjadi tanda tanya ialah, adakah pimpinan PAS tahu bahawa DAP ini tidak mahu negara islam di tubuhkan. Kalau mereka tidak tahu muslihat ini, memang betullah pemimpin PAS ini lurus bendul dan tidak dapat membaca tipu daya pihak musuh . Dalam dunia ini banyak tipu daya yahudi untuk hancurkan orang islam. Nampaknya mereka berdegil dan terus menjadikan DAP sebagai rakan kongsi yang se erat eratnya. Mereka terus mempertahan DAP walaupun DAP bertidak sebegitu rupa terhadap mereka.

Kalau satu ketika dulu PAS mengatakan bahawa undi PAS dapat pahala dan UNDI BN dapat dosa kerana PAS memperjuangkan islam dan BN menolak islam . Sekarang cuba kita fikirkan. Bagaimana kalau kita undi PAS? sedangkan PAS bersama dalam Pakatan Rakyat, Dalam Pakatan Rakyat pula ada DAP, sebuah parti yang menentang keras islam. Apa hukum kalau kita undi PAS .Saudara saudara fikirkanlah dan tanyalah pada org yang alim dalam bidang agama.

Oleh itu, bolehlah dikatakan bahawa, PAS itu adalah DAP dan DAP itu adalah PAS. Sudah tiada bezanya lagi. Jika dahulu PAS mendakwa bahawa perbezaan antara PAS dengan UMNO adalah kerana UMNO menolak hukum Hudud dan negara Islam, maka apakah perbezaanya dengan PAS pada hari ini pula? Bukankah PAS juga sudah begitu toleransi dengan DAP? sehingga sanggup mengutamakan kerjasama pakatangan pembangkang daripada perjuangan suci untuk menegakkan hukum Hudud dan negara Islam? Maka, mengundi PAS dalam pilihanraya yang akan datang, Hal ini adalah kerana, di hadapan para penyokong PAS, para pemimpinnya melaungkan perjuangan untuk menegakkan pemerintahan Islam dan hukum Islam, sebaliknya apabila para pemimpin PAS berhadapan dengan Lim Kit Siang dan Karpal Singh mereka mendakwa bahawa PAS tidak akan melaksanakan hukum Hudud dan negara Islam. Maka, mana satu yang betul? .

Sebagai kesimpulannya jelaslah ,PAS semakin hilang jatidiri dan niat sucinya, lantaran terpengaruh dengan nafsu besar pemimpin mereka untuk merebut kuasa daripada kerajaan BN serta meninggalkan kerja-kerja dakwah yang sepatutnya dilakukan oleh PAS selama ini.

wassalam.

Fikir fikirkalah

No comments:

Contributors