Pages

Subscribe:

18 September 2010

Kenapa Anwar tidak bertanding.

Salam 2 all

PKR mengalami satu episod pertandingan merebut jawatan yang paling hebat sejak ia ditubuhkan. Sebagaimana yang kita sedia maklum, penubuhannya adalah untuk membela nasib Anwar yang dipenjara pada waktu itu.

Saya bukanlah nak masuk campur dalam pertandingan tersebut, cuma ingin berkongsi cerita bersama pembaca blog. ramai pemimpin PKR berebut untuk berada di puncak atau memegang jawatan kanan dalam parti. hal yang sedemikian berlaku kerana mereka inginkan jawatan utama dalam kerajaan jika parti mereka menguasai Putrajaya.


Itulah matlamat mereka. Oleh yang demikian mereka akan menggunakan apa cara sekali pun untuk mencapai tujuan tersebut. Namun apa yang menghairankan Anwar dimaklumkan tidak akan bertanding bagi jawatan Presiden PKR.

Adakah Anwar takut untuk bertanding bagi jawatan nombor satu dalam parti. Yang menghairankan lagi, walau pun beliau bukan Presiden parti tapi segala perjalanan parti akan ditentukan oleh beliau. Presiden hanyalah boneka hidup yang tidak mempunyai kuasa.

Bagi jawatan Timbalan presiden, saingan sengit adalah antara Saudara Azmin Ali dan pendatang baru Dato' Zaid Ibrahim. namun setakat ini, Azmin menerima sokongan dan pencalonan yang lebih banyak dari Dato' Zaid. Anwar nampaknya menyokong Azmin manakala anaknya Nurul Izzah nampaknya menyokong kepimpinan Dato' Zaid.

Anwar memang lebih mahir dalam pertandingan ini kerana beliau mempunyai pengalaman semasa berada dalam UMNO dahulu dan berjaya menyingkirkan allahyarham Tun Ghafar Baba. Kita tengoklah nanti bagaimana Anwar menggunakan kelicikannya dan menentukan kemenangan kepada Azmin atau Dato' Zaid.

Anwar memang seorang yang licik, namun cita cita beliau masih belum dikabulkan oleh Allah. Jika kita berfikir, tentu ada hikmat disebalik kegagalan beliau menjadi Perdana Menteri semasa dalam UMNO dahulu. yang ini jarang antara kita berfikir. Biasanya kita akan marah dan tuduh kerajaan zalim menangkap Anwar. Kita tidak berfikir itu semua adalah ketenytuan Allah.

Dengan kelicikannya itulah, beliau berjaya memperdaya supaya jawatan PM diberikan kepada belia jika berjaya membentuk kerajaan walaupun parti mereka baru setahun jagung berbanding dengan PAS dan DAP. Beliau juga memperdayakan PAS supaya tidak mewar warkan soal penubuhan negara islam.

Kita akan dapat melihat bagaimana pemilihan pucuk pimpinan PKR ini. Adakah ia bebas dari amalan politik wang?, Adakah pemilihan dibuat secara telus?, Adakah apa yang meraka syarah akan mereka ikuti atau hanya cakap cakap sahaja?. Sama sama kita tunggu dan lihat.

No comments:

Contributors