Pages

Subscribe:

15 September 2010

Happy Birthday Malaysia.

Salam 2 all

Hari ini 16 Sept 2010, hari kita merayakan sambutan Hari Malaysia. Sebagaimana yang kita maklum bahawa negara kita merdeka pada 31 Ogos 1957. Selepasa 6 tahun kita mencapai kemerdekaan, Malaysia ditubuhkan pada 16 sept 1963. Pembentukan Malaysia ini merangkumi Semenanjung Tanah Melayu, Sabah dan Serawak.

Hari in i telah diumumkan oleh kerajaan sebagai hari cuti untuk seluruh rakyat Malaysia. Sebagai rakyat Malaysia, kita tidak sepatutnya hanya bercuti tanpa sedikit pun memikirkan dan menghayati hari yang penuh bersejarah ini.

Kini pembentukan Malaysia sudah mengjangkau usia 47 tahun. Dalam tempoh tersebut telah banyak onak dan duri telah kita tempuhi. Namun ianya dapat kita selesaikan dengan semangat muafakat dan toleransi sesama kita. Hasilnya kita dapat menikmati kehidupan yang baik dalam tempoh 47 tahun tersebut.

Dalam kita mengenang 16 sept 1963, Kita juga mengenangkan peristiwa tahun 1965 apabila Singapura ditendang keluar dalam gagasan Malaysia. Negara yang pada satu ketika begitu gah dengan kesultanan melayu dan sejarah Sang Nila Utama serta Hang Nadim telah berubah sama sekali. Melayu dan Islam di negara tersebut telah menjadi bangsa kelas 2.

ini adalah angkara Lee Kuan Yew yang tidak putus putus mendatangkan masalah kepada Tunku Abdul Rahman sejak negara mencapai kemerdekaan. Oleh sebab itulah pada tahun 1965, Singapura telah ditendang keluar oleh Tunku.

Peristiwa yang menjadi lipatan sejarah buat kita nampaknya diwarisi oleh anak didik Lee Kuan Yew iaitu DAP. Kalau kita tidak sedar diri dan berpuak puak antara kita, tidak mustahil peristiwa ini akan berulang dlm lipatan sejarah negara kita.

16 Sept juga sangat menarik kerana sebahagian dari kita telah ditipu oleh Dato' Seri Anwar kononnya PR akan membentuk kerajaan pada tarikh tersebut. Namun ia tidak menjadi kenyataan kerana MP Malaysia bukan lah bodoh untuk menjual kepercayaan dan kehendak rakyat yang masih mahukan BN memerintah negara tercinta ini.

Perjuangan mesti diteruskan oleh generasi baru bagi membina Malaysia yang lebih cemerlang. Perpaduan adalah tonggak utama bagi mencapai tujuan tersebut. Kita berdoa semoga negara Malaysia terus selamat, aman dan makmur di bawah nauangan kerajaan BN.

Semuanya akan berlaku dengan kehendak dan kuasa Allah s.w.t. Malaysia Boleh. INSYALLAH.

HEPY BESDAY MALAYSIAKU.

No comments:

Contributors