Pages

Subscribe:

14 October 2010

Nepotisme, Kroni & Korupsi (KKN)

Salam 2 all

Pada tahun 1998 bibit gerakan reformasi pimpinan Anwar Ibrahim mula menjalar di Malaysia. Semangat reformasi rakyat Indonesia semasa menjatuhkan Presiden Suharto seakan akan menjadi ikutan rakyat Malaysia. Alhamdulillah gerakan ini dapat dibendung pada ketika ini.

Anwar memang telah membuat gerakan untuk menjatuhkan Dr Mahathir pada waktu itu. Ia bermula apabila Dato' Zahid Hamidi , Ketua Pergerakan Pemuda pada ketika itu menyerang Dr Mahathir secara terbuka dalam perhimpunan Agung UMNO dengan menuduh Dr Mahathir mengamalkan KKN ini.

Keesokannya Dr mahathir menyerang balas dengan mengeluarkan satu senarai panjang kroni Anwar Ibrahim. Anwar yg pada ketika adalah Timbalan Perdana Menteri Malaysia seakan akan sah sebagai Perdana Menteri selepas Dr Mahathir akhirnya meringkuk dalam Penjara Sungai Buloh.

Hasil dari reformasi ini maka muncullah Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang mana pada pilihanraya umum ke 12 mereka telah bergabubng dengan PAS dan DAP. Salah seorang dari orang kuat Reformasi ialah puteri sulong Anwar iaitu Nurul Izzah.

Apa yang menarik yang hendak saya sebutkan disini ialah, semasa dalam kerajaan dan luar kerajaan, Anwar sangat menentang keras amalan nepotisme dan kroni ini. Beliau juga begitu lantang membidas Pak Lah kerana amalan kronisme dalam pentadbiran Pak Lah kerana membenarkan menantunya bertanding dalam jawatan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia.

Nah, sekarang apa jadi. Anwar selaku Ketua Umum PKR, bininya pula adalah Presiden PKR. Kalu anaknya bertanding jawatan Timbalan Presiden menang jawatan Timbalan maka PKR akan jadi bapok kroni.

Inilah yang dikatakan cakap tak serupa bikin. kalau ia berlaku kepada UMNO maka akan dikecam habis habisan oleh mereka. Apabila kena ke batang hidung sendiri, ini adalah proses demokrasi katanya. Itulah jawapan yang sudah diduga.

Fikr

No comments:

Contributors