Pages

Subscribe:

29 June 2011

Pilihanraya kita bersih.

salam blogger

Mutakhir ini sudah kedapatan insan yg tidak bertanggungjawab yang menyatakan bahawa sistem pilihanraya negara Malaysia adalah tidak telus dan bersih. Akibat dari itu ada insan india yang tidak bertanggungjawab yang menganjurkan demontrasi secara besar besaran di Kuala Lumpur pada 9 Julai.

Kita nak nyatakatan kepada rakyat bahawa kalau sistem pilihanraya di negara kita tidak bersih dan tidak telus, mana mungkin pembangkang boleh menang dan membentuk kerajaan di 5 negeri. Lebih memilukan lagi parti memerintah yakni Barisan Nasional tidak mendapat majoriti 2/3 di Parlimen. PAS Kelantan pula telah memerintah lebih dari 20 tahun.

Malaysia adalah negara demokrasi yang menjalankan pilihanraya 5 tahun sekali. Dalam tempoh ini rakyat boleh membuat pilihan untuk memilih parti yang mereka suka untuk membentuk kerajaan. Kalau rakyat suka BN maka mereka akan undi BN, kalau mereka suka PR, maka undilah PR. Inilah bukti yang paling kukuh ketelusan sistem pilihanraya di Malaysia.

Dalam soal ini tidak paksaan. Rakyat bebas membuat pilihan. Kita tentu pernah mengundi. Saya rasa tidak ada orang boleh memaksa kita untuk mengundi mana mana parti. Tidak diletakkan pistol di kepala, kamu mesti mengundi Barisan Nasional. Namun syaratnya mereka mestilah menjadi pengundi berdaftar dengan SPR apabila mencapai umur 21 tahun.

Namun Ambiga Seravanan adalah seorang yg pakar undang undang tetapi sengaja ingin mencetuskan suasana tegang kononya nak buat ala Mesir dan Libya. Di Mesir dan Libya mana ada pilihanraya, sebab itulah seorang pemimpin boleh bertahan puluhan tahun berada di puncak kuasa. Di Malaysia , kita dah nak masuk pilihanraya yang ke 13 dan pucuk pimpinan sudah bertukar ganti.

Ambiga juga menuntut supaya SPR menggunakan dakwat kekal bagi mengelakkan pengundian berganda. Mana ada orang mengundi 2 kali. Cuba tuan tuan fikir, ada tak dikalangan tuan tuan dan puan puan yang pergi mengundi 2 kali dalam setiap pilihanraya. Ini adalah niat jahat untuk mencetuskan ketegangan antara kita dan memburukkan Malaysia di mata dunia. Mereka begitu cemburu dengan kejayaan BN mentadbir negara ini.

Ambiga seorang bangsa India yang nak tiru cara India laksana pilihanraya. Di India tidak terdapat sistem daftar pemilih yang dibuat sebagaimana dinegara kita Malaysia. Oleh sebab itu mereka menggunakan dakwat kekal bagi mengelak pengundian 2 kali dan bukti bahawa seseorang itu telah mengundi, lebih lebih lagi ramai dikalangan mereka yang buta huruf.

Mereka nak tunjukkan kepada dunia bahawa Malaysia adalah negara yg tidak telus. Apabila berlaku ketegangan dan pertempuran dengan pihak keselamatan sebagaimana di Mesir dan Libya maka senanglah pihak asing masuk campur dalam hal ehwal negara. Inilah yang dikehendaki oleh mereka. Sesetengah mereka nak melihat suasana aman dan keharmonian dalam negara ini hancur.

Mereka juga hendak mengadakan perhimpunan bersih ini kerana mereka bimbang tidak dapat menawan Putrajaya dalam pilihanraya ke 13. Ini kerana dalam beberapa pilihanraya terakhir ini, rakyat telah sedar bahawa pembangkang hanyalah sebuah parti yang hanya pandai berkata kata.


fikirkanlah.

28 Rejab/30 Jun 2011

No comments:

Contributors