Pages

Subscribe:

05 December 2009

Kenapa Takut Kepada BTN

Salam 1 Malaysia.

Dalam beberapa minggu ni , isu boikot kursus BTN masih lagi hebat. Biro Tatanegara Negara (BTN) adalah salah 1 agensi kerajaan di bawah Jabatan Perdana Menteri. Ia adalah 1 badan yang menggerakkan semangat patriotisme di kalangan rakyat Malaysia dan bukan menggerakkan perasaan curiga diantara kaum di Malaysia.

Jika BTN merupakan badan yang menanamkan semangat perkauman seperti menanamkan persaan benci benci, musuh memusuhi diantara satu sama lain, saya percaya sudah lama wujud ketegangan kaum dinegara kita.

Dengan ini negara kita menjadi tidak aman dan kacau bilau. Mungkin kuil sudah lama dirobohkan, berlaku pembunuhan kaum, sami sami disembelih dan lain lain lagi. Namun ini tidak berlaku bahkan hubungan sesama kaum dapat berjalan lancar dalam keadaan harmoni sekali.

Sudah 52 tahun kita hidup dalam suasana ini. Apabila kerajaan Selangor mengharamkan kakitangan kerajaan negeri dan pelajar IPT kerajaan negeri dari menghadiri kursus BTN atas tuduhan BTN membawa ajaran semangat perkauman. Ini merupakan fahaman yang salah dan dibuat demi kepentingan politik mereka. Penasihat utamanya ialah DAP.

Saya sudah beberapa kali mengikkuti kursus BTN dari alam persekolahan hinggalah ke alam pekerjaan. saya melihat ia amat baik untuk menanmkan semangat patriotisme dalam diri kita.

Siapa sebenarnya yang menanamkan semangat perkauman dalam negara kita. Siapa yang mencanangkan supaya ketuanan melayu dihapuskan. Bergegar dalam parlimen mereka ucapkan namun MP pembangkang melayu duduk diam sahaja. Saya pernah terdengar Lim Kit Siang berkata dalam parlimen semasa Barrack Obama dipilih menjadi Presiden AS. Lim memuji rakyat Amarika kerana memilih seorang berkulit hitam sebagai presiden dan mendakwa rakyat Malaysia ketinggalan dan jumud kerana tidak dapat menerima org cina sebagai Perdana Menteri.

Kalau kita melihat fenomena diseluruh dunia, mana ada negara yang dikuasai oleh orang bukan islam yang meletakkan orang islam sebagai rakan kongsi mereka dalam pentadbiran negara. Di Amerika, ada org islam yang diletakkan sebagai jemaah kabinet Obama, adakah org cina juga dalam kabinet Obama. Jawapannya sudah tentu tiada. Di negara China sendiri, ada org islam yang diberi tempat dalam pentadbiran negara China walaupun org cina islam di China lebih ramai dari org melayu islam di Malaysia.

Saksikan bagaimana suasana di Malaysia, Kita rela memberikan kerakyatan dan rela berkongsi kuasa sejak 52 tahun yang lalu. Berapa ramai anggota kabinet dari kaum cina, berapa ramai org India dalam kabinet walaupun MIC mengalami pretasi buruk dalam pilihanraya baru baru ini. Lihat bagaimana ekonomi negara. Siapakah org org yang terkaya di Malaysia. Adakah org melayu?. Adakah org melayu menyekat kekayaan yg dibolot oleh mereka.

Apakah motif kerajaan selangor dan mungkin kerajaan negari lain yang diperintah oleh pembangkang yg akan mengikut jejak mereka. adakah atas dasar politk sempit mereka kerana bimbang sokongan terhadap mereka akan merosot. Kiat nak tanam perasaan cinta kepada bangsa dan negara melalui BTN. Ini adalah negara kita, kita sayang akan kemakmuran dan keamanan negara ini.

Fikr

No comments:

Contributors