Pages

Subscribe:

27 November 2009

Siapa Pengganti Nik Aziz ?

Salam bloggers

Terlebih dahulu saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Menyembut Hari Raya Korban kepada muslimin dan muslimat sekalian. Adalah diharapkan sambutan Hari Raya korban ini akan menambahkan ketakwaan dan keimanan kita kepada yang maha esa.

Mutakhir ini heboh diperkatakan tentang hasrat Menteri Besar Kelantan YAB Dato' Nik Aziz yang akan melepaskan jawatan yang disandangnya sekian lama. Ada orang PAS berkata masa Tun Mahathir pegang jawatan PM dulu, Mahathir dah nyanyuk dan dah terlalu lama dan kene melepaskan jawatan PM. Kini apa pula kata mereka?.

Kini tiba giliran Nik Aziz pula mungkin dikatakan sudah terlalu lama memgang jawatan tersebut. Sesetengah pemimpin PAS mengatakan perlu Nik Aziz mencalonkan pengganti MB selepas beliau melepaskan jawatan.

Antara calon yang sentiasa dibibir pimpinan PAS ialah YB. Dato' Husam Musa. Namun selepas beliau kalah dalam pertandingan merebut jawatan Timbalan Presiden PAS baru baru ini, beliau seakan akan sudah tidak ada umpphhh. Beliau juga telah mengumumkan tidak berminat dengan jawatan Menteri Besar.

1 ketika dulu Nik Aziz pernah menyebut Husam sebagai pemimpin muda PAS yang berkaliber. Husam pula menyatakan bahawa calon yang paling sesuai utk mengambil alih jawatan MB Kelantan ialah YB. Dato' Ahmad Yaacob Timbalan Pesurujaya 1 PAS Kelantan, kerana beliau lebih senior dalam hirarki kerajaan negeri. Pada pandangan saya nampaknya Dato' Ahmad seakan akan bersetuju dengan jawatan MB ni. Siapa yang tak mahu jadi MB kan.

Ada juga sesetengah pandangan pemimpin PAS , calon MB mestilah seorang ulamak yang berkelulusan agama. Nampaknya memang Husam tidak layaklah kerana Husam berkelulusan Ekonomi dari Univesiti Malaya.

Kalau ini lah dasar PAS seterusnya, maka golongan profesional dalam PAS boleh gulung tikar lah kerana semua jawatan MB, Menteri dan PM ini hanyalah untuk ulamak sahaja. Golongan profesional tidak layak memegang jawatan utama dalam kerajaan pimpinan PAS . Begitu lah nampaknya.

Kita sama sama tengok nanti sapa bakal pengganti Nik Aziz , sama ada Nik Aziz nak namakan penggantinya atau tidak. nampaknya kepimpinan PAS semakin bergelora dalam menghadapi krisis ini.

Wassalam.

No comments:

Contributors